Ini Blog Lama Saya...KLIK GAMBAR DI BAWAH UTK BACA!

Create your own banner at mybannermaker.com!

My Online Shop (FianieEshop)

FianieDeco Homemade Coklat

FianieDeco Homemade Coklat
berminat nak order coklat yummy dari Mama Qadida? Sila klik pada Logo FianieDeco di atas. Pasti mama buat yg terbaek untuk kepuasan anda! Mama juga menyediakan penghantaran terus ke rumah orang tersayang anda! Jom cuci mata tengok coklat yummy mama qadida sekarang sebab coklat Mama antara yang termurah dipasaran setakat ini!

My Love

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Sunday, September 11, 2011

Diari Raya 2011 Mama Qadida:Part 1


بسم الله الرحمن الرحيم 
Assalamualaikum WRT...

Salam  13 syawal smua!!! 
Fuh...fuh..fuh....berhabuk dah belog ni selepas lama menyepi sejak hari raya lalu..
almaklumlah...beraya sakan!!!
hahahahahah...takdelaaa jokes je..
actually tahun ni mama qadida takdelah beraya sakan pon...
nikmat hari raya pon macam ade kureng ckit untuk tahun ni..sebab??
  1. kerja[aku kena oncall tiga hari berturut2x masa raya pertama hngga ketiga.]
  2. baru pindah rumah,so banyak yg belom setel spenuhnya...nak raya pon takde mood!  
  3. poket kering akibat pindah rumah[tau jelah kan ,nak pindah rumah banyak pakai duit!]
  4. dapat cuti raya lepas dah 6 hari raya sbb ade staff lain yg bolot n pulun smua cuti dari sebelom raya sampailah selepas raya...huhu...tahun depan,aku plak pulun cuti..tgok arrr]
  so, tahun ni raya ala kadar je...anak je kot yg beraya sakan sbb wisya 5-6 helai baju baru aku beli utk dia...pastu sepanjang seminggu raya ikut atok nenek dia gi beraya sementara mamanye bekerja! huhu
takpela..dah tua2x ni nikmat suasana hari raya memang tak macam dedulu..dah lain sangat..
mmg betulkan...raya masa zaman kanak2x lah paling indah dalam hidup!
klu dedulu masa kecik...
bangun pagi..
mandi..
pakai baju baru...
gi semayang raya...
pastu  makan je[takyah buat keje kat dapur mcm skang.hiks] 
pastu lepas salam mak ayah,makan kuih...
sampai masa,ikut mak ayah beraya umah nenek kat kampong..
pastu jalan ramai2x ngan cousin2x yg sebaya keliling satu kampung pungut duit raya...
bila balik umah sendiri jalan plak ngan member2x kat kawasan perumahan gi collect duit raya ramai2x...
serrrronnnokkkkk sgt! takyah ingat masalah! ingat happy je kan...adeh...itu dulu mama qadida oitttt!!! skang aku dah beso..bukan ank dara lagi dah...tp mak dara okeh! 

Takpelaaa..apepon ,semakin usia meningkat dewasa ni,aku semakin mengerti ape itu kehidupan..
aku mengerti perasaan seorg kanak2x[bagaimana perasaan darwisya menyambut raya]
dan kerana itu aku cuba sedaya upaya aku utk menghiburkan hati ank aku dgn segala persiapan raya sebab aku tau die mesti seronok seperti mana aku seronok dulu tiapkali dapat baju baru dari emak dan ayah aku...


Walaupon kesronokan raya suatu masa dulu dah lama meninggalkan aku dan menjadi sejarah terindah dalam hidup,tp aku tau hidup mesti diteruskan kerna perjalanan masa tidak boleh diubah...kite hidup mengikut arus masa...kali ni giliran anak aku plak yg merasai dan menggantikan segala keseronokan yg pernah aku lalui suatu tika dulu...

dan aku mengerti kini...beginilah perasaan yg emak dan ayahku pernah rasa setiapkali menyiapkan segala kelengkapan raya...dulu,kita main mintak aje ape yg kita nak...klu mak suruh beli kasut yg kita tak suka,kita membentak sbb pada kita,ia tak lawa dan tak sesuai dengan kita...tp sebenarnye kita tak sedar yg hanya itulah yg ibu dan ayah kite mampu belikan utk kita...hmmm...maafkan angah mak![angah adalah panggilan aku di kalangan kuarga aku ok]

Hmmm...Allah itu memang maha adil kan..dia  bagi kita rasa apa yg emak dan ayah kite pernah rasa dulu...dan sejak bergelar mama kepada seorg puteri ini,aku semakin sedar akan kepentingan peranan seorang ibu bapa. YAAllah,aku mohon ampun atas kesilapan yg pernah aku lakukan terhadap ibu dan ayahku .. baru kini ku tahu situasi dan keadaan mereka suatu tika dulu..yg sering aku engkar dan kini Engkau telah pon memberi aku 'situasi' dan keadaan itu.. Semoga anak2x ku menjadi lebih baik dari dirku sebelom ini..amin!


ok laaa...dah takmau sedih2x laaa..
actually entry ni asalnya nak tuliskan suasana hari raya aku dari raya pertama smpai skang...
kiranya macam  DIARI HARI RAYA MAMA QADIDA laa..
tapi raya tahun ni agak kurang gambar...sebab tahun ni memang raya yang paling tak banyak gambar..
sebab kamera besh takde...pakai kamera hp je....huhu..bilalah nak dapat kamera besh ek?ahaks.lagipon tahun ni tak dpt beraya sgt kan..so,gambo pon kurang laa...xpela..uols tgok ape yg ade jelah yerk..hiks


okeh..jom kite trus ke diari raya mama qadida yerk


Raya pertama: 30/8/2011:
Aku on call.[oncalll dengan kerja lain tau. klu kerja,misal kata dia kerja dari pukul 7am to 2pm,maka kul 2pm dia dah boleh balik n boleh beraya dimana2x dia suka.tapi mcm  kes aku yg oncall ni, aku kena standby dari pukul 12tgh malam sampailah pukul 12tgh malam esoknya,means satu hari aku kena standy..in case kalau ada kes emergency,aku kena datang hospital tak kira masa. so,itu maksud standby. walaupon aku just duduk kat rumah,tapi still tak boleh nak kemana2x sbb takut kena panggil ]
tapi pagi raya Alhamdulillah aku takde kes..kebetulan mr hubby plak keje petang raya pertama tu...so, kami 3 beranak dapat lah beraya sama2x dirumah emak dan ayahku di Bandar Uda utama,tak jauh dari rumahku. PAgi2x,sampai je kat umah mak, tolong mak sediakan ketupat rendang yg emak n adik iparku masak malam raya. Lepas dorang balik semayang raya,terus makan ramai2x...pastu keje aku kemas umah la sebab dorang smua bersiap nak pulang ke kampung maktok de Gelang Patah[kampung belah ayah]
Sebelom tu,kami bermaaf maafan dulu di pagi raya. Kemudian sesi bergambar pula..gambar2x raya aku dah letakkan kat ENTRY INI yer..Lepas kuarga aku smua balik kampung[ayah,emak,adik bongsu,adik second last dan adik no 4 serta wife n anaknye.yg lelain tak dapat balik sbb keje.Abg long plak beraya umah mertua dia]
tapi kat bawah ni,adik bongsu aku sempatlah recorded satu video suasana suram kami memohon ampon dan maaf tu..sila tgok je ye. jangan mengutuk..ihiks:



Raya kedua: 31/08/2011:
Still oncall. Tapi pagi2 hospital call ada kes.tapi bukan emergency kes pon..huhu.
so, dari pukul 8am to 2pm aku kat spital sorang2x berhempas pulas buat keje..wuwuwuwu..sedih weh! emak n adik beradik aku plak dengarnya pergi beraya berkonvoi ramai2 ngan sedara lain..sedih..sedih..sedih..ape nak buat kan!  pastu petang plak,lepas abis kes..aku gi beraya ngan my bff Ani! Disebabkan aku kebosanan,maka aku ajak ani kuar..ani yg kebetulan memang nak kuar ngan aku...apelagi..suka la die...aku terus amik dia kat umah..tapi weols bukan pergi beraya ok..weols pergi beronggeng je...hahahahhaa...weols gi tgok wayang cite Final Destination 5...actually aku nak ajak die tgok Hantu Boceng...tapi ani taknak...maklumlaaa...ani mana layan cite2x melayu ni...huhu..maka,aku pon dengan berat hati ikutla kehendak die tgok Final Destination 5...okeh...yg ni nanti aku buat entry kat JOM TENGOK WAYANG labels okeh!
Then belah malam,aku cuma lepak2x kat umah ngan mr hubby makan kuih raya...


Raya ketiga:1/9/2011:
Aku still oncall dan got case too. Aku datang hospital dari pukul 8am to 11am je...kali ni kes tak banyakla..sebab tu boleh balik cepat...haaa...raya ketiga adalah raya yg paling membosankan sbb aku takde gi kemana2x..duduk rumah sambil bertenet je satu hari..mr hubby plak tido sepanjang hari sebab malam tu die keje shift malam... boring takde kawan borak okeh.tapi belah malam plak,lepas laki aku gi keje shift malam..aku trus lari kuar umah pergi ke umah mak aku...nasib baik dekat..sebab aku dah boring tahap yg melampau...aku bawak baju keje sekali sebab esoknya dah start keje...tapi kebetulan masa aku sampai umah mak tu, emak n adik2x aku tengah bersiap nak beraya kerumah Mak anjang aku kat tmn tun aminah.So,aku pon join sekali....aku belasah je pakai baju raya mak aku sbb saiz aku kan skang dah nak sama ngan size mak aku..uwaaaaaaa!
errrr..aku rasa...umah mak anjang aku nilah umah first aku beraya tahun ni tau! sedih!


Raya keempat:2/9/2011:
Aku dah start bekerja okeh...tapi aku dah tak on call..turn staff lain plak oncall. so, balik keje kul 5 terus singgah Giant ngan member sebab nak beli bahan utk masak nasi goreng special sebab parent aku ngan adik2 aku nak beraya kerumah aku di Astana U malam tu. Tahu tak kenapa aku just masak nasi goreng je ? sebab adik2x aku yg request okeh...dorang cakap,kebanyakan rumah yg dorang beraya sebelom datang umah aku,smua buat menu mee...mee sup laa..mee bandung,mee goreng...so,bila dorang dengar aku nak masak bihun sup tulang,trus dorang suh kansel...dorang yg suh aku masak nasi goreng je..hua hua hua....alhamdulillah...senang la ckit keje aku...klu buat sup kan leceh ckit kan..huhu..So, malam tu lepas makan2 kat umah aku, aku trus ikut mak aku balik umah sebab aku boring tinggal sorang2 kat umah sebab mr hubby keje malam kedua..huhu//esoknye keje half day ...


Raya kelima:3/9/2011:
Aku keje half day..emak n adik2x aku plak dah selamat beraya ke singapura dari pagi smpai ke malam .aku tak dapat ikut sebab emak pagi2x dah masuk singapore...huhu.Darwisya haruslah ikut dorang kan..huhuh...aku n mr hubby lepak je kat rumah..tapi malam tu kami gi tengok cite hantu bonceng kat Wayang U-Mall..pestime okeh tgok wayang kat situ...Wah..not bad gak tempat die..still ramai orang..meriah...then,smua cerita ada..aku ingat U-Mall ni macam cinema kat taman perling ..hanya cerita2x tertentu je ditayangkan..rupanya smua ada...wah..lepas ni senang la aku nak tgok wayang ek...uols tau tak...umah aku ngan U-Mall ni hanya 5 minit saja tau...sangat dekat! happy! Jusco pon dekat..besh! Lepas tgok wayang,aku n mr hubby terus pergi umah emak aku sebab nak jemput darwisya...sebab esoknya hari ahad,kami nak bertolak ke kampung emak n ayah mr hubby a.k.a my MIL n FIL plak. Yelah...aku n mr hubby kebetulan dapat cuti hari yg sama. Kami cuti dari isnin hingga selasa iaitu dari 5-6hb...See!!! hari isnin tu smua org sibuk dah nak start keje..kami plak baru nak start cuti raya...huhuhuhuhu...tapi besh gak sebab highway dah tak jammed! ahaks..


Raya keenam:4/9/2011:
Kami dah smpai ke Kampung mr hubby di simpang renggam johor. Sampai2x aje...my MIL nak hantar adik ipar aku si Fiza ke UITM Segamat...adeh..cian dia...die sibuk cakap windu kat anak buah die si wisya tp weols sampai2x kat kampung je..die dah nak balik...sabar ye acik! apepon,walaupon sekejap..acik fiza tetap dapat jumpa wisya kan..hiiiii...maklumlah Wisya adalah satu2xnya anak sedara die setakat ni..maunye tak sayang n rindu..huhuh...
Then,pukul 4ptg  my MIL balik...dia terus ajak aku beraya ngan Wak Mokhtar ngan Makcik Abasiyah ..round keliling kampung beraya kerumah sanak saudara mr hubby....wah...ingatkan balik kampung MIL just dapat duduk lepak kat umah je lepas dah raya keenam ni...rupanya sangkaan aku meleset..smpai kemalam kami beraya..besh! sangat seronok! Tapi yg tak seronok time sedara mara mr hubby asyik berborak ngan bahse jawa je sesama die..uhuksss....smpaikan ade salah sorang pakcik sedara tu suh aku belajar bahse jawa ngan mr hubby..kah kah kah...mr hubby aku pon bukan mahir sgt pon bahse ibunda die tu...mak ngan ayah die je yg mahir bercakap jawa...tp yg kelakar,pakcik aku tu cakap.."takpe...Fiza [mama qadida] jangan risau..kami ni memang suka cakap bahse jawa tapi kami tak mengumpat awk pon tau!" kah kah kah kah...mmg gelak beso aku dengar die cakap camtuh..hehehhhe...


Raya ketujuh: 5/9/2011:
Lepas tolong MIL masak ...kami bersiap utk gi beraya lagi ..tapi kali ni ngan anak2x wak mokhtar plak iaitu,si Liza,Kak long ngan makcik abasiyah serta anak2x kak long..kami pusing satu Benut n Kluang beraya umah sedara mr hubby tapi mr hubby tak ikutla..ni perayaan org2x pempuan je..ahaks...Masa nihlah aku semakin kenal rapat ngan sedara2 mr hubby...aku akui...smua sedara mr hubby smua baik2x belaka..takde sorang pon yg sombong dan kerek bagai...memang smua nye ok!! aku sayang mereka2x smua! syukur dapat sedara  belah mertua mcm ni1 Alhamdulillah...sebab tu ,aku bila balik kampung mr hubby,aku tak pernah rasa kekok..tak pernah rasa diri disingkirkan ke apa...dorang layan aku baik sangat..mcm dah kenal lama..itu yg boleh aku cakap! cuma sometimes bila sipat malu aku tu mula menyerang...aku jadik terkelu utk berbual2x...haish..camana aku nak buang sipat malu ku itu ek? tapi....kebanyakan dorang peramah2x belaka..maka bila dorang peramah,aku pon seronoklah berbual..jangan dorang pon pendiam..konpom aku pon akan diam...tapi sometimes aku perasan yg aku kena jadik peramah..means,bukak mulut..rajin bersuara..klu tiak..susah plak kan..nnt dorang cakap aku sombong..so,i dont want they ppl say me that! hmmm...
Ok,lepas beraya,petang tu,kami terus pulang ke johor Bahru sebab esoknya mr hubby nak keje..apepon...tak sia2xlah kami pulang ke kampung mr hubby waktu raya keenam dan ketujuh sebab aku still dapat beraya ke rumah sanak saudara mr hubby...seronok! merasalah jugak beraya kan...tp sebut pasal gambo..ntah kenapa..mood nak bergambo takde plak tetiba....so,gambo sepanjang beraya di rumah sanak saudara mr hubby tak ade ..okeh..xpela..maybe tahun depan baru pulun balik sebab tahun depan dapat raya pertama di kampung  mr hubby ...sebabno more on call for next year raya okeh! Turn org lain palk! huhu


Dan keesokannya hingga ke hari ni...saat aku menulis entry ni..aku dah start bekerja..dan belom berkesempatan utk beraya kemana2x lagi sebab ank aku sakit..ken batuk n flu lepas balik beraya ke singapore. so, mood nak jalan tak ada sebab kesiankan wisya..biar die berehat kat rumah...




okeh..jom layan gambo raya lagi ...sebelom ni aku ada upload gambo raya 2011 kat ENTRY INI ok..
Wisya n her cousin,Hani Qistina...kemain rapat dua org sepupu genit ni..Macam kembar tak seiras pon ade. baju ni mama hani belikan sepasang utk mereka berdua. Wisya suka ngan cousin dia sorang ni. smpai Hani nak balik pon,wisya tak kasi...wisya sayang hani ye! nnt kite pergi umah hani kat Rawang plak ye!

Mama ,Abah n wisya di pagi raya.

Mama n Papa Hani a.k.a adik lelakiku dgn wifenya Ida. Tahun ni turn adik ku di jb..hehe..biru theme yek!

Wisya dengan Cik Ayid a.k.a adik lelaki ku yg nombor 5[second last] Cik ayid yg suka buli wisya..huhu

Wisya ngan Busu Azhar a.k.a adik bongsuku...acik sedara kesayangan wisya kan?

Makngah[mama qadida] ngan anak saudaranya yg kedua ,Hani Qistina.Makngah saaayanggg Hani! nampak tak sanggul tinggi die tu? ha..sanggul tu utk letak duit raya die tau! semakin banyak duit raya die..semakin tinggi sanggul die tu.. hahahahah

Wisya pon nak salam mama..."mama,wisya mintak ampon ye ma!"

"Abah,wisya mintak ampon ye bah...nak duit rayeee!!!"

Atuk ayah bersama cucu2xnya yg genit! Sayang Aidil tak dapat balik..kalau tak..cucu atok ada 3 beraya bersama atok ayah tahun ni..huhu [Aidil merupakan anak sulung kpd adik lelakiku yg nombor 3..dia tak dapat balik sebab kena keje ngan wife dia.Seterusnya aidil merupakan anak saudaraku yg pertama sebelom Hani yg usianya sebaya Wisya. So,anak saudaraku dah ade 2 dah ..but become 4 soon sbb mama aidil tengah pregnantkan adik aidil dan paklong wisya plak bini dia tgh preggy 3 bulan..alhamdulillah..cucu atok  Napi and Nenek fuziah bakal jadik 5 tak lama lagik..alhamdulillah..

Mama n wisya yang camwhoring!

kuih raya di rumah atok n nenek.
smua kuih tunjuk..but ade 2 jenis kuih yg dibuat oleh adik ipar iaitu sarang semut ngan cornflakes madu tapi kuih sarang semut takde dalam gambar.

Emak dan ayah kesayanganku a.ka. atuk n nenek kesayangan Wisya,Hani n Aidil. luv uols!


sedikit gambar suasana hari raya di kampung mr hubby..yg baju ijo tu adalah my MIL.Masa ni beraya kerumah sepupu mr hubby di Parit Salleh Simpang renggam.Wisya adalah menyibuk! ahaks

ni masa raya ketujuh kot..emak dan ayahku datang beraya di rumah mak mertua ku di simpang renggam..kebetulan emak n ayahku nak antar adik aku[busu azhar] ke sekolah asrama agama benut..so,alang2x dah dekat ngan umah mertua aku,maka mak n ayahku singgah la beraya...seronok aku tgok dua besan beraya bersama...:)
ok laaa...sampai sini dulu Diari Raya 2011 Mama Qadida part 1...insyaAllah klu aku ada beraya kemana2x lagi lepas ni...akan ade plak entry Diari Raya part 2..itupon klu ade ye...thanx sebab sudi baca! Ape2x hal pon ,Kita jumpa lagi di syawal 2012 okeh..tgok ape yg suprise nanti...ahaks...insyaAllah...jika umur panjang kite bertemu lagi raya tahun hadapan..Wassalam...:) :D :P

Nak tambah duit selain Nuffnang? Klik2 banner bawah!! www.tips-fb.com

0 comments:

previous previous previous
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jom Blogwalking!

OUR SWEET MOMENTS TOGETHER
I love u Abang!!!
Image Hosted by ImageShack.us

anda klik..anda dapat duit

banner

create your own banner at mybannermaker.com!