Ini Blog Lama Saya...KLIK GAMBAR DI BAWAH UTK BACA!

Create your own banner at mybannermaker.com!

My Online Shop (FianieEshop)

FianieDeco Homemade Coklat

FianieDeco Homemade Coklat
berminat nak order coklat yummy dari Mama Qadida? Sila klik pada Logo FianieDeco di atas. Pasti mama buat yg terbaek untuk kepuasan anda! Mama juga menyediakan penghantaran terus ke rumah orang tersayang anda! Jom cuci mata tengok coklat yummy mama qadida sekarang sebab coklat Mama antara yang termurah dipasaran setakat ini!

My Love

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Thursday, July 7, 2011

Darwisya 1 Tahun 11 bulan

بسم الله الرحمن الرحيم
Assalamualaikum WRT...
Alhamdulillah... Wisya yang kadang2 aku panggil 'Kakak', dah berusia setahun 11 bulan semalam... Bermakna, lagi sebulan nak sambut birthday... Birthday party?? rasanya kami celebrate antara kami anak beranak je kot.. Tunggu Wisya dah sekolah, baru sambut ngan kawan2 kat sekolah k.. Huhu

Rasanya dah lama mama tak hapdet perkembangan usia anak mama.. Hmmm... Mama takleh malas2 laaa... Kalau malas... Beginilah akibatnya... Nak buat entry pasal perkEmbgan anak mama pon, mama dah takde mood... Sory ye sayang! tapi setiap gerak geri dan perkembangan wisya tetap terpahat dihati mama okeh. Hati mama tersenyum melihat setiap perubahan anak mama yang makin hari makin pandai n makin hari makin lasak.. Anak mama seorang yang sangat hyper aktif. Itu mama n abah tahu... Hihi

Eerrr... Panggilan 'Kakak' tu saja je actually... Praktis Wisya nak jadi kakak walaupon belom ada apa2 pon sebenarnya... Hik hik... Tah laa, sejak dua menjak ni macam tingin n best je panggil Wisya kakak... sbb mama ia ni macam dah tak sabar nak ngandung lagi... Tak sabar nak bagi Wisya adik.. Sbb mama rasa happy kalau tgok wisya bermain dengan adik ia nnt..mesti sangat sweettttt... Huhuhu... Banyak verangan kan mama ni.. Huh...
Tapi, mama memang nak tambah pon dalam masa terdekat ni sebab ramai yang cakap, mama n abah dah boleh sangat nak tambah anak... Wisya dah terlalu besar untuk tambah lagik... Huhu... Yolah... Wisya pon dah 2 tahun kan syg... Mmg dah boleh sangat... Cuma mama n abah rancang nak setelkan urusan rumah baru kami dahulu... InsyaAllah kalau dah setel urusan rumah dan selamat pindah smua baru mama akan fikirkan untuk tambah ahli kuarga baru.. Skang ni tak boleh dulu sebab tengah sibuk urus hal rumah baru.. kang kalau peknen kang... Orang sibuk pindah umah, aku lembik macam kain buruk terlepek akibat mabuk2... Huhu taknak haku... Aku kalau mabuk bukan skit2... Lembik terus!

oklah.. Berbalik pasal perkembangan Nur Darwisya Damia yg semalam genap 1 tahun 11 bulan:
ini bermakna lagi sebulan aje lagi Anak dara mama ni nak masuk usia genap 2 tahun.. Alhamdulillah... Anak mama dah semakin besar dah... Dan alhamdulillah anak mama masih diberi kesihatan yang baik setakat ni... Belom pernah lagi menghadapi masalah kesihatan yang serius. Takat demam biasa(cough n flu) tu jelah... Shukur... Mama
bersyukur sangat2 anak mama sihat walafiat.. Mama harap dan mendoakn semoga kesihatan yang baik ini akn kekal selamanya... InsyaAllah..Amin

Perkembangan Nur Darwisya Damia setakat ni adalah:
-dah pandai bercakap skit2 dengan proper intonation, means yang kita akan boleh faham lah apa yang dia cakapkan tu.. Kiranya dah ada bunyi lah setiap perkataan2 yang dia sebut tu walaupon majority perkataan2 tu adalah yang di ajuk or diikut-ikut apa yang kami cakap... Haha.. Uols faham x? contoh yang dia slalu sebut : abah @ mama work, minum, makan, tido, mandi, siap(kalau nk gi jenjalan dia suka sebut 'siap' menandakan dia suh kita siap cpt2 la.. Hiks), kuar, tv, baju... Ha... Ni smua antara words yang dia dah pandai sebutlah.. Mr abah kata, ckit lagi dah lancarlah percakapan tu! mama yang sangat tak sabar okeh...pastu nanti fenat nak layan dia bercakap Huhu

-Wisya ni ada perangai pelik skit dari segi layanan dia terhadap kami ibu bapanya ni. Antara kami abah dan mama dia ni, Dia hanya akan close dan manja ngan siapa yang layan dia lebih skit dari biasa. Contoh kalau mama keje siang, abah keje malam, so of coz dia akan lebih manja dan rapat ngan abah dia sebab abah dia yang banyak jaga dia.. So, nanti bila aku balik rumah, dia akan jadi sombong yg amat dengan aku.. Bila aku tarik2 dia nak dokong, dia akan lari kat abah dia.. Pastu pelok abah dia.. Dia langsung taknak peluk aku okeh.. Begitu jugak kalau, mama dia yg cuti.. abah dia keje.. abah dia pulak yang Akan kene.. So, of coz dia akan rapat ngan aku pulak.. so, bila abah dia balik.. Dia menyombong plak ngan abah dia... Huhu... Pelik tak anak saya??? anak uols macam tu jugak ke? ke anak aku ada split personaliti? wakakakaka... Darwisya memang adalah pelik.. Cuma benda tu takdelah berlaku lama.. Nanti bila aku dah sibuk uruskan dia, mcm mandikan dia ke... Beri dia makan ke.. Dia akan manja lah ngan aku balik.. Sekejap je... Tapi itulah budak kan? bahaya kalau kita langsung tak amik perhatian kat dia... Nnt dia akan mudah lupakan kita and jadi tak rapat ngan kita... So, aku suggest sesapa yang hantar anak kat kampung yg mana hanya seminggu or dua mggu sekali tengok... Sila2 lah jenguk2 anak selalu.. Jangan sampai dia dah tanak bermanja ngan ibu dan ayah dia sendiri... Dari perangai darwisya sendiri aku dah dapat tengok... itu baru ditinggalkan setengah hari tau. Huhu

-darwisya dah semakin kurang selera makan... Mak cakap, darwisya teramatlah susah nak makan nasi. Especially telur... Dia memang tak suka telur okeh.. nasi plak Hanya 2 3 suap je dia makan, lepas tu dah taknak.. Sangat susah ini budak.. Nasib baik dia kuat menyusu.. Rasanya sejak dua menjak ni wisya kerap bangun malam mintak susu. Mungkin wisya tengah alami reverse cycle kot.. Yelah.. Dia kan dah nak masuk 2 thn. Errr... Budak baya dia ada reverse cycle lagi ke? entah! hik hik.
So, disebabkan dia kuat menyusu, aku adalah kurang skit risau sebab atleast dia menyusu pon dah kira okeh. Sebab tu badan dia tak nampak kurus keding. Badan dia sedang2 je.. Aritu check up, berat wisya dah 11kg.. Alhamdulillah naik 2kg dari berat check up sebelum ni.. kalau tidak, risau je hati ni. Memang aku kena jugak belikan wisya vitamin yang boleh meningkatkan selera makan kan...
Dalam list dah ada beberapa brand vitamin yang nak dibeli. Cuma tengah nak servey brand apa yang terbaik... Antaranya:
- Kiddi Pharmaton(cousin aku yg keje kat pharmacy suggested)
- Champs C
- Vidlyn(ni member nurse ckp antara yg terbaek)
- Appeton( ramai org guna ni )

nantilah aku pergi servey kat pharmacy, mana yang paling terbaek and yang paling
penting sesuai dan serasi ngan budak seusia wisya.

-Wisya dah potong rambut... Nenek dia potongkan.. Dah jadi macam anak cina dah aku
tgok... Sangat buwuk nenek potong... Gara2 dia rimas tgok rambut wisya dah panjang,
sampai termakan rambut sndiri budak tu... Itu yg nenek potong ikut sukahati dia je.. Huhu


channel baby tv ni utk baby kan... Tapi wisya bantai je tgok.. Sebab dia yang suka baby.. Asal nampak baby je.. Mulut dia bising jerit "baby" kuat2..


-wisya suka tengok baby tv yang chanel astro 618 klu tak silap... Die sukakan kaler2 kat dalam tv tu kots.. Mata dia akan melekat tgok baby tv klu weols bukak...wisya jugak dah pandai nyanyi lagu "ibu... Ibu... Engkaulah ratu hatiku.. " Dan dia suka nyanyi lagu ni time lepas mandi n nak pakaikan dia baju... Walaupon ada pelat2 sana sini tapi nada n intonasi tu adalah.. Hahaha... Selain dr tu, dia pandai nyanyi "are u sleeping", "twinkle little star"hiks..

-Wisya dah pandai counting dari 1-7 tau.. .. Sebab Apa sampai tujuh? sebab everytime aku nak buatkan dia susu, aku akan kira bilangan scoop susu tepung tu depan dia.. So, skang aku letak 7 scoop sebab tu aku kira sampai 7.. Hiks.. Sangat
sweet kn ini budak! tiapkali nak buat susu skang ni, mesti dia ikut aku counting dari 1 sampai 7. Sometimes dia sendirj yang sambung aku counting... Cth bila aku start sebut 1, dia akan sambung sebut no 2... Dan begitulah nombor seterusnya...
See! kanak2 cpt pick up kan kalau everyday dia dengar kita sebut... Hmmm.. Sb tu lah skang ni, bila tengah main2 ngan dia, aku akan ajar dia sebut Huruf2 ABC plak... Kalau hari2 kita sebut... InsyaAllah anak kita mesti boleh pick up punye...

-Wisya juga dah lancar sebut anggota tubuh badan/body parts learning... Actually dari umur dia 9 bln dia dah boleh pointed body parts.. Cuma skang ni... lagi lancar n siap dah boleh pronounce la setiap body parts tu... anak mama gud girl..

alhamdulillah wisya dah banyak benda dia dah pandai skang ni... Orang yang paling suka n gembira adalah mama n abah! semoga kamu terus pandai dan pandai wahai anak... Amin..

Aksi Nur Darwisya Damia Bt Roslan tatkala berusia 1 tahun lebih..





Wisya ngan mama yang semain embam bam... Uhuks... Xpe... Sedikit masa lagi mama akan jalankan kempen diet mama! kite kasi gegarrr... Huhu




Nak tambah duit selain Nuffnang? Klik2 banner bawah!! www.tips-fb.com

0 comments:

previous previous previous
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jom Blogwalking!

OUR SWEET MOMENTS TOGETHER
I love u Abang!!!
Image Hosted by ImageShack.us

anda klik..anda dapat duit

banner

create your own banner at mybannermaker.com!