Ini Blog Lama Saya...KLIK GAMBAR DI BAWAH UTK BACA!

Create your own banner at mybannermaker.com!

My Online Shop (FianieEshop)

FianieDeco Homemade Coklat

FianieDeco Homemade Coklat
berminat nak order coklat yummy dari Mama Qadida? Sila klik pada Logo FianieDeco di atas. Pasti mama buat yg terbaek untuk kepuasan anda! Mama juga menyediakan penghantaran terus ke rumah orang tersayang anda! Jom cuci mata tengok coklat yummy mama qadida sekarang sebab coklat Mama antara yang termurah dipasaran setakat ini!

My Love

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Saturday, April 2, 2011

Botol Free BPA

سْــــــــــــمِ اﷲِارَّحْمَنِ ارَّحِيم 
Assalamualaikum...
Botol susu...botol susu...botol susu!!!
Poning kepala makcik bila memikirkan tentang botol susu skang ni
Macam-macam hal pulak skang ni isu tentang botol susu..
Rupanya botol susu plastik biasa tu berbahaya untuk baby/toddler sbb mengadungi bahan bahaya yg kita panggil BPA...okeh..kat sini aku nak share sedikit info pasal BPA.Chek it out
controversy over BPA is basically about the effect shown on animal test (mice). They inject BPA directly to mice. YES, the effect is severe. BUT the dosage they use is high.BPA is non cummulative substance.It can be discharge. Only thing is, if the amount is very high, time taken to discharge also longer.
As for consumer product, all PC (polycarbonate) product contain BPA. Spend some time and check plastic product which have letter PC or 07 on the back side of it, it contain BPA. We use it everyday. But the thing is, the quantity used for the manufacturing process, is far lower than the one use for the poor mice. PC usually used for higher end product because of the durability. It mimic the properties of glass but lighter and stronger. Thats why it can take hot water without any shape deform. Leaching level of BPA into the water inside is so low, and not even one cancer cases in the world confirm cause by BPA intake.
Canada is the biggest promoter on banning BPA. Funny thing is, they keep quiet about the coating inside formula milk can. It also contain BPA. From my opinion, this BPA scare is just part of commercial scare by Canada. BPA is not in human carcinogen agent list. My advise is, it is safe to use BPA contain bottles. Just beware any deformation, because when there is deformation or discolouration, it means that the chemical bond already break. Then you should throw this container away. This guide not only for BPA contain bottle, but for alll plastics food container
Okeh..berbalik pasal kesah anak aku...Siapa lagi kalo bukan budak mengada lebih yg bernama Darwisya tu..
Actually minggu lepas aku ade order botol Tomme Tippee from someone yang ada buat pre order botol ni..aku beli dri sini ---(Pesbuk dia)
Yelah..lepas je kecoh pasal botol non free BPA tu bahaya,maka aku decide untuk tukar terus botol yg wisya pakai skang sbb wisya pakai botol mcm kat bawah ni..
 aku amik gambo dari uncle G okeh..botol ni murah je..tapi aku memang tukar botol ni atleast setiap 4 bulan...aku guna botol biasa ni pon sebab wisya reject botol Avent yang ku pernah belikan dia lepas bersalin dulu...bila beli kn botol biasa,dia nak plak..so, botol avent memang dah lama tak pakai sejak die refuse
 aku rasa mungkin sebab puting botol avent ni pon lebih kurang mcam puting ibu(besar semacam), so wisya rejek la..sbb for your information, darwisya adalah salah sorang baby yg mengalami puting confuse mas aku dalam pantang lagi...lepas je die confuse...die trus taknak direct breastfeed...die cuma nak isap puting botol biasa je. sampailah skang setelah isu bahayanya botol non free bpa tu timbul,wisya masih lagi pakai..so,untuk kebaikan ank aku, aku decide untuk servey botol susu non BPA kat internet. so,aku terjumpa botol brand Tomme Tippee. 
 
 inilah botol tommee tippee yng baru sampi 2 hari lepas. Actually aku lupa yg puting botol ni menyamai puting ibu..memang tak teringat sangat2x...aku lupa sgt..so,aku main order je botol tommee ni. yelah..bukan ke wisya reject direct breastfeed dulu so dah tentulah wisya taknak kan...haish..ape nak buat..dah terbeli..tkde rezki
 sayangkan....ku suke botol tommee tippee ni..nampak cantik n comel! sayangnya wisya taknak...agak2x kalau aku latih dia sikit2x die akan nak tak? ade orang nasihatkan aku...cuba selangkn botol ni ngan botol peberet dia wktu feeding. dan galakkan bagi dia minum masa tengah mamai..nnti lama2x dia akan terima jugak...hmm...insyaAllah ..aku cuba! chaiyok fiza..tapi kalau andaikata tak boleh jugak,aku decide untuk simpan botol ni utk adik wisya nnti..insyallah..amin
klu uols nak tau,aku beli botol ni dari kedai Asniza     melalui pesbuknya.harga aalah rm28.90 je..murahkan?
jom tengok gambo budak ni tengah guna botol tommee tippee tu..

 eksen je ni..konon2 tgh minum la tu pakai botol tommee

 poyo je budak kecik ni..mcam ye ye o je tgh minum
 huhu...siap pandang mama macam renungan tak puas ati je.huhu

Sekali rupanya die tak minum daaaaaaaaa...eksen je lebih..die saja letakkan puting botol tu dalam mulut dia..pastu dia just isap isap je..bukan dia minum pon...sebab masa die keluarkan botol tu dari mulut dia n serahkan botol tu pada aku..aku tgok tak luak langsung pon susu tu uols! hangin tak? hhaahaha,,.
memang sah dia mcm tak boleh trima puting botol tu..pakkal je botol tommee tippee ni tak boleh pakai puting biasa yg ade kat pasaran tu...klu tk,dah lama aku tukar puting biasa je..huhu

aku dah pening dah botol apa lagi yang sesuai ngan wisya..inilah ragam baby kan...kalau dah terbiasa ngan sesuatu tu, ngan itu jelah die nak..kalau  yang lain die rejek abis abisan..huhu
So, baru jap tadi aku buat servey lagi..sekali aku terjumpa botol yg kat bawah ni








botol ni namanya botol organik..di bukan diperbuat dari plastik tetapi dri stainless still..so, memang takde masalah BPA bagai...selamat untuk baby/toddler. lagipon kelebihan botol susu ni adalah kerana susu boleh tahan sampai 6 jam sebab botol ni like warmer gitu..tengok je dah macam rupa termos kan? tapi botol ni tk rasa panas pon bila disentuh..jngan risau..aku jumpe botol ni di sini
-
-
melalui pesbuk jugak...dia skang tengah bukak pre order smpai 3hb april ni...so,sesapa berminat..boleh order cepat.. memang harga botol ni agak mahal tapi bagus..ianya adalah tiada jangka ayat..boleh tahan lama n boleh pakai bila2x..tk perlu tukar mcm kita pakai botol plastik yang mana harus ditukar atleast every 6 months rite?  lagi satu yng aku suke tentang botol ni, putingnya tiada puting kas ...kite boleh guna mana2x puting biasa yang berada dipasaran..so, aku lega disitu..sbb takde masalah wisya refuse ke ape nnti....uu..anyway botol kat atas ni nama nye :
Organickidz 9oz narrow neck raspberry-
yang ni pon cantik gak
namanya 7oz Narrow Neck Pink Dots

PRICE : RM 75.00

so, aku dah inbox tuan kedai ni untuk order botol ni...aku ingat nak yang pilihan pertama tu..yang botol 9 oz sbb alang2x better beli yang 9oz terus! walaupon botol polk dot tu cntik tapi ia cuma 7oz je...uuhuhu..memang wisya skang minum 7oz je tapi better beli yg lebih ckit....mana tau bile dah besar nnti, wisya da mula kuat minum...
oklah..ape2x hal aku sedang menunggu jawapan untuk order botol organik ni...nnti aku hapdet ye kalau dah beli.. 
 

Nak tambah duit selain Nuffnang? Klik2 banner bawah!! www.tips-fb.com

2 comments:

b.E.L.L.e said...

sekarang pon dah ade botol susu from glass..boley la try bagi wisya nanti..tapi kene careful tkot pecah..hehe.. =)

Mama Darwisya a.k.a Fiza Qadida said...

belle>> sy pon penah dgr botol susu from glass...tp how about the puting? boleh pakai puting biasa yg berada dipasaran x? or puting die sama mcm tommee tippee? boleh belle bagi laman web yg jual botol glass tu tak? tq dear..singgah lagi :)

previous previous previous
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jom Blogwalking!

OUR SWEET MOMENTS TOGETHER
I love u Abang!!!
Image Hosted by ImageShack.us

anda klik..anda dapat duit

banner

create your own banner at mybannermaker.com!