Ini Blog Lama Saya...KLIK GAMBAR DI BAWAH UTK BACA!

Create your own banner at mybannermaker.com!

My Online Shop (FianieEshop)

FianieDeco Homemade Coklat

FianieDeco Homemade Coklat
berminat nak order coklat yummy dari Mama Qadida? Sila klik pada Logo FianieDeco di atas. Pasti mama buat yg terbaek untuk kepuasan anda! Mama juga menyediakan penghantaran terus ke rumah orang tersayang anda! Jom cuci mata tengok coklat yummy mama qadida sekarang sebab coklat Mama antara yang termurah dipasaran setakat ini!

My Love

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Sunday, February 20, 2011

Cubaan Membuat Blueberry n Soberi Cheese Tart

Assalamualaikum...
Kesah dalam Entry ni dah beberapa hari berlalu..kalau tak silap , hari rabu lepas. Tetiba secara tak sengaja nak cuba buat cheese tart...tanpa ape2x plan pon. Plak tu ianya dibuat pada hari waktu bekerja. Yelah..biasanye masak memasak & bakery membakery ni bukan ke dibuat pada weekend.tapi mama qadida buat hari rabu,lepas balik kerja.
Begini citernye...sebenarnye aku memang dah lama tingin nak buat cheese tart sejak dapat resepi dari www.myresipi.com. Tapi asyik tertangguh-tangguh dan akhirnya sampai skang tak terbuat2x...dulu2x konon2nya nak tunggu beli oven baru, nak buatlah macam2x kek sebab oven lama dah lama rosak...so, bile tengok web myresipi tu,jadi teruja dan bersemngat plak nak buat...lagipon resepi2x nya nampak mudah diikuti. Dan sekarang bila oven dah ada, rasa malas plak..Semangat nak masak smua dah ilang tah kemana.. Tapi tah macam mana..nak dijadikan cerita, ada one of my staff kat tempat aku kerja ni tanya kat aku,
Kak Ana: "Fiza, bila nak bagi akk resepi cheese tart tu? dari aritu akk mintak..Akk tinginlah nak buat.Ko kata,ko ade resepinya kan?"
Aku jawab
Fiza:"Ade kak.. ada dalam netbook fiza tu,cuma takde pendrive je nak transfer kan ke pc untuk print."
Aku jawab mcam tu sebab pendrive aku dah kena virus..so,dah rosak.   Dan sudahnya ,kak ana suruh aku salin je pakai tangan kalau aku rajin...memula dalamhati ni,nak aje suruh die yang salin sendiri tapi aku tengok kes dia tak habis2x..non stop...kes aku plak dah lama abis...so, dengan baik hatinya,aku pon menyalin resepi cheese tart dari netbook aku tu..kebetulan aku memang bawak netbook hari tu ,sbb biasanya aku tak bawak pon netbook,tinggal kat umah je...memandangkan aku dah ada iphone. So, sejak tu tak bawak netbook gi keje..just surfing melalui iphone je bile kat tmpat keje.

Berbalik pada citer tadi, aku pon dengan rajin nye menyalin resepi tu. Dalam dok menyalin tu, aku sambil menghayati betul2x bahan dan cara membuatnya..kerana penghayatan yg amat dalam itulah yang akhirnye membuatkan aku begitu tertarik ko mmg deboom untuk cuba membuatnya . Kat kepala ni dah plan dah..lepas balik kije, nak singgah trus ke kedai bakery yang berdekatan ngan umah aku tu. Actually sebab utama yang membuatkan aku bersemngat untuk mencuba resepi cheese tart ni adalah kerana kebanyakan bahan2nya dah pon ade terdapat kat umah aku. antaranya seperti whipping cream,tepung,gula icing smua tu memang dah ade kat umah...cuma kna tambah sikit2x aje lagi . Dan aku tengok bahan dan cara membuatnya pon tersangatlah mudah...
akhirnye..lepas balik keje, aku trus singgah kedai bakery yang rasenya dah setia aku jejaki sejak aku mule meniaga coklat ni. Smpai aunty tu pon dah naik perasan dah kat aku...memula datang dulu ,aku diammmmm jerk tak banyak bertegur sapa sama penjual tu..tapi lama kelamaan, aku dah mula berborak2x dgn aunty tu..kebetulan aunty tu peramah rupanya..cuma kalau asben die yg jaga kaunter bayaran tu, boring la ckit sbb asben di tak mesra alam u!

Orait...senang citer..moh le kite tengok gambo dan biar gambo menceritakan segalanya yerk...lagipon mata cam dah lalok ni...kena hapdet laju-laju ni..huhu..
so, jom tengok aktiviti mama qadida buat blueberry n stoberu cheese tart lepas aje balik dari kerja kul 5pm u! semangat tak? huhu
 inilah antara barang2x dan juga bahan2x untuk membuat cheese tart...maaf ye kalo ade yang sakit mata melihat kekecahan dapo ni..nama pon memasak kannnn..
 haaaa..ini adalah antara peralatan yang sgt penting..kalau takde pemutar ni, jangan mimpilah nak buat kek or kuih yang sodap. tak sanggup makcik nak putar pakai tangan...kalau main wheel of fortune tu bleh arr "saya putar halim"! ini pemutar kuih emak aku hokeh. Dah lama dah die beli pemutar kuih ni. Sejak aku zaman sekolah dulu..dan dengan pemutar nilah,kami buat kuih raya. Dedululah...skang ni dah tak rajin emak nk buat kuih dah..kalau dulu, seluruh adik beradik kami tolong emak kat dapo buat kuih..tapi skang mgkin badan mak dah tak kuat...nak berdiri lama takboleh..sntiasa lemah sbb emak ade hypertension uols..die tak boleh buat keje berat ..nnt die cepat penat.
dan acuan tart ni juga sama penting hokeh..kalau takde..tak jadilah tart namanya..benda alah ini pon dibeli kat kedai bakery yang aku sebutkan tadi. Rega acuan ni sebiji rm1...so,aku beli 12 pcs je dulu sebagai trial..nnti kalau dah teror,boleh tambah acua lagi dan boleh dibuat jual..ihiks.  acuan ni aku rendam ngan air panas dulu ye uols! maklumlah,brg baru kan..huhu
 haa..ini lagi satu barang yang sgt penting..kalo takde menda ni,cemana ko nak timbang sukat bagai. Nanti ade yang terlebih or terkurang kan dah tak sedap jadinya nanti. ini pon aku rembat emak punye jek..kata masih duduk bawah ketiak mak dengan emak kan...so, ape yg penting...kerjasama..ops sharinglah! hiks. Tapi bapak payah aku nak gunakan penimbang ni...leceh ckitlah...dahlah macam nak rosak je aku tengok...kat kepala ni memang dah plan nk gak beli yang auto penimbang tu..lagi mudah dan accurate...huhu..tunggu yer penimbang auto..akn ku rembat ko satu! baru semangat mama qadida nak buat kek lagik.
 ini pon antara bahan yang terpenting memandangkan aku memang nak buat blueberry n stoberi tart..kebetulan topping stoberry mmg ade kat umah.errr...tapi yang sebenarnye stobery tu adalah jem ye uols..bukan topping pon tapi makcik main belasah je...jadikan die spt topping ..huhu..sudahnye, masa nk letak dalam cheese tu,jadi berketul2x pulak..hmm .so,kat kedai bakery tu,aku just beli topping blueberry jelah...murah je..rega 4 hengget lebih kalau tak silap


hokeh..masa memulakan aktiviti mengadun dan mengacau bahan sudah tiba! see...mudahkan guna pemutar? tak smpai 10minit,dah jadik dah doh pastri cheese tart ni..kalau ade yg tak tau,pastri cheese ni,adalah kulit kuih cheese tart ni yer.ingatkan susah sangat nak buat doh pastry ni,ropa2xnya senang nak mam!huhu..soli meh 
sementara tu, aku siap sediakan acuan tart ni dengan menyapukan marjerin kedalamnya dan taburkan sdikit tepung supaya lepas dah masak nanti, mudah untuk kite kuarkan dari acuan tanpa melekat. begitu..salah satu tips nak buat tart tu! take a note hokeh
 then, barulah kite ambil doh tadi, dan tekan-tekankan ke dalam acuan mengikut bentuk acuan tu..kalau boleh,biarlah nipis skit kulitnye tu supaya bile makan nnti,rasa rangup jerk. lepas dah siap kulitnye tu, aku cucuk-cucukkanye dengan garpu buat lubang2x kecil supaya cheese didalamnya nnti akan masak juga. okeh, next,lepas dah siap..sebelom nak masukkan cheese, harus kite bakar dulu selama 8-10min dengan api sederhana sehigga pastry tu separuh masak. nampak tak gambar yg kat atas ni dah kekuningan? ha, gambo yg kat atas ni,aku dah bakar separuh masak. baru boleh masukkan cheese nya.okeh..nanti dulu ek..
 Sementara kite bakarkan pastry smpai separuh masak tadi, kite boleh sediakan bahan cheese nya pula. Inilah antara bahan2x untuk buat cheese tu ye. ops..terasa macam belog masakan plak dah kali ni..hiks..
okeh,utk buat isi cheese, macam biasa,kite mestilah ade bahan yg terpenting sekali iaitu cream cheese...aku pakai philadelphia cheese.antara cheese yg terkenal dengan kesedapannya. then bahan lain ialah, sedikit esen vanilla utk bau wangi. memang wangi je bile tengah bakar dalam oven...bahan lain ialah,telur kuning sebiji,mentega 20gm,cornstarch setengah sudu,icing sugar n whipping cream. bahan2x tu tadi aku putar menggunakan mesin pemutar tadi.
  aku memang suke pakai cream cheese ni utk buat kek or kuih.


 dan inilah hasilnya setelah siap. nmpak sngat lembut dan lemak manis rasanya. setapp u...belom bakar lagi tu!
 Dah siap masukkan cheese ke dalam pastry separuh masak tadi.dan boleh trus dibakar dgn suhu 175 darjah celcius selama 15-20 min or smpai kekuningan.
 okeh,ini gambaran jelas tart yg mama qadida hasilkan sebelom dibakar.Cantikkan kalian? sy pon tak sngka boleh buat sebegini rupa..1st  trial tu! vangga rasanya...dan sgt puas hati u!
 dan inilah hasilnya..sila terliur ye...tak sangka menjadi pulak cheese tart ni walaupon cubaan pertama..syukur alhamdulilah..rasa happy sangat..mcm tak percaya pon ade..sy terus bagi mak ayah dan asben sy makan.

 nampak enak dan lazat kan? belom rasa lagi tu..sila keji..huhu
 dan hasilnya,mr hubby saya poji melambung u! betul,saya tak tipu..asben sy kata,mcm beli kat kedai..cukup smuanya...hmm..terharu rasanya! memang betul..rase seronok bile ape yg kite buat tu menjadi dan dipuji sendiri oleh suami..rasa cam nak etrkoyak seluar dan dan tu jugak..hahahhaha..suami saya abiskan sepinggan yg sy sediakan utknye...terpaksa sy buat lagi..hiks
 dan ini pulak....saya bekalkan untuk member2x di tmpt keje...ade yg memuji..siap cakap boleh buat bisnez..dan tk kurang jugak yg mengkritik...adelah sorang hambaAllah tu,memang tak pernah puji org pon arsanya..dok nak mengutuk org je keje nya..jadi,memang kat telinga ni dah get ready awal2xlah dgr kritikan die ...die ckp,terlalu manis smpai mlekat kat ank tekak die cheese tu...aduhaiii..macam2x lah kakak tu...apepon ,ianya tak mematahkan semangat aku untuk buat yg lebih baik lagi..ala,,biasalah...kata 1st trial..mestilah ade yg tak kena...hmm..so,aku redho n terima jelah kritkan die tu...apepon..yg penting asben sy ckp sedap...dah memadai..hik hik..

okeh uols...sesapa yg terliur tu...bolehlah cube resepi cheese tart ni...sedap uols..tak rugi membuatnya...mgkin kalau dah pandai nnti,bleh buat sndiri utk hidangan hari raya nnti...
aku dah verangan ni nak buatkan untuk mertua nnti..hiks..
jom tgok resepinye:

BLUEBERRY CHEESE TART
untuk resepi ni,aku dapat buat 36pcs cheese tart.banyakkan? tapi acuannya haruslah yg mcm acuan comei aku tu ek..kalau besar,dah lainlah jumlahnye..

Bahan-bahan:
Untuk doh pastri
125gm butter
40gm icing sugar
1 biji telur
220gm tepung gandum
1/2 teaspn esen vanila

Kaedah penyediaan:
1. Satukan semua bahan dan uli sehingga menjadi doh.
2. Ambil sebahagian kecil doh dan tekankan dalam acuan tat. Sila rujuk gambar di atas.
3. Cucuk-cucuk pastri menggunakan garpu dan bakar doh pastri selama 8-10 minit atau sehingga separuh masak pada suhu 175 darjah cel.
4. Sementara itu sediakan bahan isian cheese.

Bahan Isian cheese:
250gm cream cheese
20gm butter
3/4 cwn gula icing
1 biji telur
1/2 cwn whipping cream
1 camca teh esen vanila
Blueberry filling secukupnya
*Nota:Sukatan Isian cheese ini sebenarnya boleh cater utk dua sukatan doh pastri di atas. Jadi, sekiranya anda hanya ingin membuat sedozen tart kurangkanlah sukatan ini kepada separuh.

Kaedah penyediaan:
1. Pukul cheese dan telur hingga sebati.
2. Masukkan esen vanila dan telur dan whipping cream.
3. Teruskan memukul adunan sehingga kelihatan berkrim.
4. Tuangkan adunan secukupnya ke dalam pastri separuh masak tadi dan sudukan blueberry filling
di tengah-tengahnya.
5. Masukkan kembali ke dalam oven dan bakar selama 15-20 minit pada suhu 175 darj cel.
Sejukkan sebelum dialih dari acuan dan diletak dalam papercup.
Selamat mencuba!
myspace glitter graphics 
Nak tambah duit selain Nuffnang? Klik2 banner bawah!! www.tips-fb.com

2 comments:

Afne said...

alaaa tak dpt tgk gmbr. server office block gmbr!

Mama Darwisya a.k.a Fiza Qadida said...

heheheh...xpe afne..nnt tgok guna lappy kat umah ek..heheh..afne tryla buat utk double H..mesti dorg suke..hiks

previous previous previous
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jom Blogwalking!

OUR SWEET MOMENTS TOGETHER
I love u Abang!!!
Image Hosted by ImageShack.us

anda klik..anda dapat duit

banner

create your own banner at mybannermaker.com!